|

|
. |
Hvor godt kender du den bolig du sælger?
Når du sælger et hus har du selv ansvaret for at få
udarbejdet en tilstandsrapport - altså et
"eftersyn" af boligen.
Værd at vide
Hvad koster et huseftersyn
Læs en hel masse mere 
.
|
Den 1. maj 2004 trådte en ny ordning for
huseftersyn og tilstandsrapporter i kraft. Det nye
er, at sælger fremover selv kontakter en
bygningssagkyndig, der kan udarbejde en
tilstandsrapport, og at ejendomsmæglerne vil
udlevere en liste over godkendte
bygningssagkyndige i det område, hvor sælgeren
bor.
Ejendomsmægleren må altså ikke længere
formidle kontakt mellem sælger og
bygningssagkyndig. Ønsker sælger ikke selv
at stå for kontakten til den bygningssagkyndige,
kan han/hun lade ejendomsmægleren formidle
kontakten til et forsikringsselskab, som vælger
en bygningssagkyndig.
Huseftersynsordningen skal beskytte køber og sælger
mod ubehagelige økonomiske overraskelser i
forbindelse med køb og salg af huse. Som sælger
har man ansvar for husets tilstand i 20 år efter
salget. Men med en tilstandsrapport og et tilbud
om en ejerskifteforsikring, hvor sælger betaler
halvdelen af forsikringspræmien, kan man blive
fritaget for dette ansvar. |
Huseftersynet foretages af en bygningssagkyndig,
der er beskikket af Økonomi-og
Erhvervsministeriet.
Find en bygningssagkyndig i nærheden af hvor du
bor.  |
Den bygningssagkyndige bruger et karaktersystem
med seks karakterer.
Se hvad karaktererne i tilstandsraporten egentlig
betyder.  |
|
|
|
|
. |
Yderligere information vedr. ejerskifteforsikringer
Du kan få yderligere oplysninger om
ejerskifteforsikringer |
. |
Bekendtgørelse nr. 542 af 30.
juni 1999
Bekendtgørelse om
huseftersynsordningen
I medfør af § 4 i lov nr. 391 af
14. juni 1995 om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast
ejendom m.v., fastsættes:
Kapitel 1
Ordningens omfang
§ 1.
Huseftersynsordningen omfatter ejendomme som nævnt i lovens
§ 1.
Kapitel 2
Ordningens forvaltning
§ 2.
Huseftersynsordningen forvaltes af By- og Boligministeriet.
Den løbende administration henlægges til sekretariatet for
huseftersynsordningen.
Stk. 2. By- og
Boligministeriet fastsætter det maksimale vederlag for
huseftersyn, gebyr for beskikkelse og fornyelse af beskikkelse
samt betaling for optagelseskursus og for
tilstandsrapportskemaer. Den fastsatte betaling fremgår af
bilag til bekendtgørelsen.
§ 3. Der oprettes en følgegruppe
for huseftersynsordningen, hvis medlemmer udpeges af By- og
Boligministeriet. Følgende organisationer indstiller hver
et medlem: Advokatrådet, Forsikring & Pension,
Byggeriets Firkant, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Energistyrelsen, Forbrugerrådet, hver af de beskikkede
bygningssagkyndiges organisationer, Håndværksrådet,
Parcelhusejernes Landsforening og Realkreditrådet.
Herudover har By- og Boligministeriet et medlem, som er
formand.
Stk. 2. Følgegruppen
1) følger ordningen og er rådgivende
for By- og Boligministeriet med hensyn til
bygningsgennemgang og tilstandsrapporter,
2) udtaler sig efter anmodning
fra By- og Boligministeriet om principielle spørgsmål vedrørende
ordningen og beskikkelserne,
3) udtaler sig over for By- og
Boligministeriet om nægtelse af beskikkelse efter § 4,
stk. 3 og om inddragelse af beskikkelser som nævnt i § 7,
stk. 1.
Stk. 3. By- og
Boligministeriet kan fastsætte en forretningsorden for følgegruppen.
Sekretariatet for huseftersynsordningen er også sekretariat
for følgegruppen.
Kapitel 3
Beskikkelse som
bygningssagkyndig
§ 4. By- og
Boligministeriet beskikker et antal bygningssagkyndige.
Beskikkelse meddeles til personer, jf. lovens § 4, stk. 2.
For at kunne beskikkes som bygningssagkyndig, skal den pågældende
opfylde følgende betingelser:
1) en byggeteknisk
grunduddannelse med eksamen fra Danmarks tekniske
Universitet eller Aalborg Universitet, ingeniørhøjskolerne
(Teknika), en af statens to arkitektskoler eller konstruktøruddannelsen
ved de byggetekniske højskoler, eller
2) tilsvarende kundskaber som
anført under nr. 1, erhvervet på anden måde, f.eks. ved
risiko- og skadevurdering inden for bygningsforsikring, samt
3) mindst 5 års dokumenteret
erhvervsmæssig erfaring inden for de sidste 10 år vedrørende
bygningsundersøgelser eller tilsyn med byggeri,
4) deltagelse i
optagelseskursus vedrørende ordningen,
5) momsregistrering, eventuelt
således at den virksomhed, hvori den bygningssagkyndige er
ansat, er momsregistreret,
6) dokumentation af at være dækket
af en professionel ansvarsforsikring, hvis omfang og vilkår
mindst svarer til, hvad der i almindelighed er opnåeligt på
forsikringsmarkedet, og som dækker i mindst 5 år efter
overdragelsen til køber af en ejendom, som den
bygningssagkyndige har afgivet tilstandsrapport om, dog længst
i 6 år fra rapportens datering,
7) ikke have ubetalt, forfalden
gæld til det offentlige, der overstiger 100.000 kr. Det
hindrer ikke beskikkelse, at gælden til det offentlige
overstiger 100.000 kr., såfremt den pågældende for den
del af gælden, der overstiger 100.000 kr. har indgået
afdragsordning med inddrivelsesmyndigheden, eller har
stillet sikkerhed, og
8) være myndig og ikke under værgemål
efter værgemålslovens § 5 eller under samværgemål efter
værgemålslovens § 7.
Stk. 2. Der kan stilles nærmere
krav om dokumentation af kundskaber som nævnt i stk. 1, nr.
2, herunder aflæggelse af en prøve.
Stk. 3. Beskikkelse kan nægtes,
såfremt den pågældende i stilling eller erhverv har udvist
en sådan adfærd, at der er grund til at antage, at
vedkommende ikke vil drive virksomheden som beskikket
bygningssagkyndig på forsvarlig måde.
§ 5. Beskikkelsen udløber
efter 3 år, men kan fornyes.
Kapitel 4
Virksomheden som
bygningssagkyndig.
§ 6. Den
bygningssagkyndige skal
1) følge By- og
Boligministeriets retningslinier for gennemgang af bygninger
og for afgivelse af tilstandsrapport på grundlag af
gennemgangen,
2) deltage i fastsatte kurser
og møder om huseftersynsordningen,
3) være momsregistreret, jf.
§ 4, stk. 1, nr. 5, og dækket af ansvarsforsikring, jf. §
4, stk. 1, nr. 6,
4) overholde regler om vederlag
for huseftersyn (bygningsgennemgang og tilstandsrapport),
jf. § 2, stk. 2,
5) ved rapporteringen benytte
de skemaer, som udleveres af sekretariatet for huseftersyn,
jf. § 2, stk. 2,
6) være uvildig i den enkelte
sag, således at den bygningssagkyndige skal være uafhængig
af interesser, der kan påvirke arbejdet som
bygningssagkyndig,
7) undlade at udføre
huseftersyn for eller efter anmodning fra en virksomhed, der
beskæftiger sig med ejendomsformidling, hvis vedkommende er
ansat i eller har ejerandele i den pågældende virksomhed,
8) i tilstandsrapporten oplyse
om samarbejdsaftaler om udførelse af huseftersyn truffet
med ejendomsformidlere eller andre med interesse i den
aktuelle hushandel,
9) undlade at betinge sit
huseftersyn af, at der aftages andre ydelser end eftersynet,
10) underrette By- og
Boligministeriet, hvis der rejses krav mod den
bygningssagkyndige i medfør af lovens § 3, stk. 1.
§ 7. Overtræder den
bygningssagkyndige de regler, der er fastsat i § 6, § 10
eller §§ 14-16, eller i tilfælde af alvorlige eller
gentagne fejl i tilstandsrapporterne, kan By- og
Boligministeriet inddrage beskikkelsen efter indhentet
udtalelse fra følgegruppen.
Stk. 2. By- og
Boligministeriet skal inddrage beskikkelsen, hvis
1) den bygningssagkyndige har
ubetalt forfalden gæld til det offentlige, der overstiger
100.000 kr., jf. § 4, stk. 1, nr. 7,
2) den bygningssagkyndige ikke
kan dokumentere at være dækket af ansvarsforsikring som nævnt
i § 4, stk. 1, nr. 6.
§ 8. By- og
Boligministeriets afgørelse om afslag på ansøgning om
beskikkelse efter § 4, stk. 3, kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed.
Stk. 2. Afgørelse om
fratagelse af beskikkelse kan af den, som afgørelsen vedrører,
forlanges indbragt for domstolene. Anmodning herom skal fremsættes
over for By- og Boligministeriet inden 4 uger efter, at afgørelsen
er meddelt den pågældende. By- og Boligministeriet anlægger
sag mod den pågældende i den borgerlige retsplejes former.
Kapitel 5
Bygningsgennemgang
§ 9.
Bygningsgennemgangen tager sigte på forhold, som en køber
normalt vil tillægge betydning ved sin vurdering af
bygningens tilstand. Bygningsgennemgangen har således til
formål at afklare, i hvilket omfang den gennemgåede
bygnings fysiske tilstand er ringere end tilstanden i
tilsvarende intakte bygninger af samme alder. Ved
gennemgangen skal afdækkes skader eller tegn på skader, såsom
brud, lækager, deformeringer, svækkelser, revnedannelser
og ødelæggelser. Som skader eller tegn på skader regnes
også manglende bygningsdele og andre fysiske forhold, når
disse forhold giver nærliggende risiko for skader, hvis der
ikke sættes ind med særlig omfattende vedligeholdsarbejder
eller andre forebyggende foranstaltninger.
§ 10.
Bygningsgennemgangen skal foretages med professionel omhu og
med brug af den indsigt og erfaring, som kan forventes af
bygningssagkyndige. Medmindre andet aftales, skal
gennemgangen være visuel med brug af enkle tekniske hjælpemidler
(håndredskaber) og orienterende målinger, men uden
destruktive indgreb.
§ 11. Uden for
bygningsgennemgangen falder
1) bagatelagtige forhold, som
ikke kan antages at påvirke bygningens brug eller værdi nævneværdigt,
2) bygningsdele, der ikke kunne
efterses, jf. § 10,
3) bygningens funktionsforhold
udover hvad der omfattes af § 9,
4) bygningens lovlighed efter
offentlige forskrifter, bortset fra åbenlyse overtrædelser
af bygningslovgivningen,
5) æstetiske og arkitektoniske
forhold,
6) påpegning af sædvanligt
slid og ælde, som er normalt for bygninger af den pågældende
alder,
7) indretninger uden for selve
bygningen, såsom vandstik,
8) løsøre, såsom hårde
hvidevarer,
9) bedømmelse af bygningens
almindelige vedligeholdelsestilstand.
§ 12. Til brug for
forberedelsen af bygningsgennemgangen skal den
bygningssagkyndige anmode bygningens ejer om at afgive
foreliggende skriftlige oplysninger om bygningen, såsom
tegninger, beskrivelser og BBR-meddelelser.
§ 13. Den
bygningssagkyndige kan uden for huseftersynsordningen påtage
sig ydelser vedrørende bygningen ud over
bygningsgennemgangen og tilstandsrapporten, såsom overslag
over omkostninger ved udbedring.
Kapitel 6
Tilstandsrapport
§ 14.
Tilstandsrapporten indeholder resultatet af
bygningsgennemgangen og afgives på særlige skemaer, jf. §
6, nr. 5. Den bygningssagkyndige afgiver rapporten til den,
der har bestilt huseftersynet, og indsender inden 14 dage en
kopi til sekretariatet for huseftersyn.
§ 15. I rapporten skal
oplyses, hvis den bygningssagkyndige finder, at en
bygningsdel må antages at være gjort utilgængelig i
forbindelse med bygningsgennemgangen, samt i givet fald
begrundelsen herfor.
Stk. 2. Finder den
bygningssagkyndige, at der er usikkerhed om oplysninger, som
bygningsejeren har afgivet i forbindelse med rapportens
udarbejdelse, skal dette anføres og begrundes i rapporten.
§ 16. Den
bygningssagkyndige kan forny sine tilstandsrapporter og
bestemmer i så tilfælde, i hvilket omfang fornyet
bygningsgennemgang er nødvendig og hvilket formindsket
vederlag, der skal betales. Fornyelsen meddeles til den, der
har bestilt fornyelsen, og kopi indsendes inden 14 dage til
sekretariatet for huseftersyn. Den fornyede rapport træder
med virkning for fremtiden i stedet for den oprindelige.
§ 17. Ved huseftersyn
vedrørende ejerlejligheder skal der foreligge
tilstandsrapporter efter denne bekendtgørelse både for
ejerlejligheden og for fællesejet, jf. lovens § 2, stk. 1.
Kapitel 7
Erfaringsformidling og regnskab
§ 18. Sekretariatet for
huseftersynsordningen
1) udarbejder årsberetning og
årsregnskab for huseftersynsordningen og afgiver disse til
By- og Boligministeriet og følgegruppen,
2) samler og formidler
erfaringer fra ordningen, særlig fra tilstandsrapporterne,
til offentlig brug.
Kapitel 8
Ikrafttræden
§ 19. Denne bekendtgørelse
træder i kraft den 1. august 1999.
Stk. 2. Bekendtgørelse
nr. 915 af 30. november 1995 om huseftersynsordningen ophæves.
By- og Boligministeriet,
den 30. juni 1999
Marianne Kolbjørn Larsen
/ Poul Thejls Nielsen

Bilag
Vederlag til beskikkede
bygningssagkyndige for huseftersyn og gebyrer for beskikkelse
pr. 1.1.1999
Maksimale vederlag pr. ejendom
for gennemførelse af huseftersyn og udarbejdelse af
tilstandsrapport:
Huseftersyn og tilstandsrapport
udføres pr. ejendom, og vederlagets størrelse bestemmes dels
af det samlede bygningsareal og dels af, hvornår den betydende
bygning på ejendommen - »Hovedhuset« - er opført, jf.
nedenstående.
Parcelhuse, række-, kæde-
eller dobbelthuse og stuehuse til landbrugsejendomme:
Samlet bygningsareal
(jf. BBR-felt
216)*) |
»Hovedhus« opført
1940 eller senere |
»Hovedhus« opført før
1940 |
|
Grundtakst
excl. moms |
Administrat. tillæg
excl. moms |
I alt
excl.
moms |
I alt
incl. moms |
Grundtakst
excl. moms |
Administrat. tillæg
excl. moms |
I alt
excl. moms |
I alt
incl. moms |
Under 100 m2 |
3.175,-
|
195,-
|
3.370,-
|
4.212,50
|
3.650,-
|
195,-
|
3.845,-
|
4.806,25
|
100-199 m2 |
4.225,-
|
195,-
|
4.420,-
|
5.525,-
|
4.850,-
|
195,-
|
5.045,-
|
6.306,25
|
200-299 m2 |
5.275,-
|
195,-
|
5.470,-
|
6.837,50
|
6.075,-
|
195,-
|
6.270,-
|
7.837,50
|
Større huse |
Vederlaget aftales
individuelt |
Vederlaget aftales
individuelt |
*) Samlet bygningsareal
er summen af etagernes arealer incl. stueetagens areal og
areal af evt. mansardetage, men excl. areal af kælder og
tagetage. Som grundlag for etagernes størrelse anvendes det
bebyggede areal (BBR-felt 216)
Ejerlejligheder:
Samlet bygningsareal
(jf. BBR-felt
216) |
»Hovedhus« opført
1940 eller senere |
»Hovedhus« opført før
1940 |
|
Grundtakst
excl. moms |
Administrat. tillæg
excl. moms |
I alt
excl. moms |
I alt
incl. moms |
Grundtakst
excl. moms |
Administrat. tillæg
excl. moms |
I alt
excl. moms |
I alt
incl. moms |
Alle størrelser |
2.650,-
|
195,-
|
2.845,-
|
3.556,25
|
3.025,-
|
195,-
|
3.220,-
|
4.025,-
|
Andre bygninger, herunder
eftersyn af fælleseje og fællesfaciliteter vedrørende
ejerlejlighedskomplekser:
Vederlaget aftales individuelt.
Fornyelse af
tilstandsrapporter:
Ved fornyelse af
tilstandsrapporter aftales hvilket formindsket vederlag, der
skal betales.
Tillæg for
administrationsgebyr:
For hver udarbejdet
tilstandsrapport tillægges et gebyr på kr. 195,- (excl. moms)
jf. ovenstående oversigt.
Reduktion af vederlag ved
kombineret huseftersyn og energimærkning:
Ifølge Energistyrelsens
bekendtgørelse af 16. december 1996 om honorar og
ansvarsforsikring for energimærkning af bygninger, bilag 1,
nedsættes det maksimale honorar for udførelse af energimærkning
med kr. 500,-, hvis konsulenten samtidig udfører huseftersyn i
henhold til lov nr. 391 af 14. juni 1995 om forbrugerbeskyttelse
ved erhvervelse af fast ejendom mv. I sådanne tilfælde nedsættes
det maksimale vederlag for huseftersyn, jf. ovennævnte takster,
også med kr. 500-, således at den samlede nedsættelse bliver
i alt kr. 1000,-.
Ovennævnte maksimale
vederlag er incl. udgifter til udlæg, kørsel, forsikring mv.
Regulering af vederlag:
Vederlagene reguleres af By- og
Boligministeriet med virkning fra den 1. januar hvert år efter
Danmarks Statistiks nettoprisindeks. Reguleringen sker på
grundlag af den årlige procentvise ændring i
nettoprisindekset, beregnet ud fra indekset i september måned.
GEBYRER:
Gebyr for beskikkelse kr.
1.200,-
Gebyr for fornyelse af
beskikkelse kr. 600,-
Beløbene er excl. moms
Enhver ejerbolig i Danmark der er belånt
skal også være brandforsikret i et anerkendt
forsikringsselskab.
Endvidere er der typisk følgende forsikringer,
der kan være nødvendige som ejer af fast ejendom:
Svamp/husbukke, insekter, bygningskasko m/glas og rør + stormskade, som det også er normalt i lejerboliger tegnes indboforsikring. Det kan være
hensigtsmæssigt at have en
olieforureningsforsikring, samt en
ejerskifteforsikring.
 | Ejerskifteforsikring omtales nærmere:
|
Ankenævn for Huseftersyn: Telefonnummer 3525
0240.
Ankenævn for Huseftersyn:
klag over tilstandsrapporten |
|
.
.
.
.
|
|
Aktivhussalg.dk med
gratis salgsvejledning fra a-å, boligannoncer, bolig, boligguide, boligbytte, boligsalg: Spar
mere end kr. 60.000 i
salgsomkostninger. Boligudlejning. Aktivboligudlejning for udlejere
og lejere - Søg mellem 550.000 almene lejeboliger. Gratis annoncer.
|
This page is
maintained by PHwebdesign. Kvikmail webmaster: KLIK
Copyright©www.aktivhussalg.dk all rights reserved
2001-2012
|
BEMÆRK! På trods af vor
viden og gode intentioner, kan der være opstået fejl i
fremstillingen af websiden. Vi kan derfor ikke garantere for
rigtigheden af det skrevne, og vi frasiger os dermed ethvert
ansvar for brugen af oplysningerne på siden. Opdager du mod
vore forventninger en fejl - teknisk eller juridisk - hører vi gerne fra dig. |
Spørgsmål og svar! Aktivhussalg forbeholder sig ret til at afgøre hvilke spørgsmål, der
bliver besvaret og offentliggjort, alt gengives anonymt. Vi
behøver ikke at få oplyst din identitet. Sender du en e-mailadresse, får du direkte svar, hvis det efter Aktivhussalg.dk's
opfattelse er seriøst og som privatperson. |

Forsikringsforhold ved brandforsikring og tilstandsrapport |
|
|